Advies Toegankelijkheid Communicatie

1.
De gemeente Amsterdam maakte haar website onbeperkt toegankelijk.

2.
De gemeente Amsterdam richt de door haar gebruikte tekst en opmaak voor digitale en documentatie/folders en of anders zo in , dat deze voor een ieder toegankelijk en de tekst begrijpelijk is.

3.
De gemeente Amsterdam maakt informatie die telefonisch wordt gegeven voor een ieder toegankelijk , daarbij mag de bereikbaarheid voor slechthorende en dove mensen zeker niet achter blijven, hiervoor moet de telefooncentrale van de gemeente Amsterdam aangepast worden.

4.
De door de gemeente beschreven teksten en documentatie/folders en of anders is zodanig van opzet dat de bejegening de juiste vorm heeft en deze voor iedere burger begrijpelijk en toegankelijk is.

5.
De tekst die door de gemeente Amsterdam, digitaal, op brieven, folders of telefonisch verspreid of uitgebracht wordt, heeft een juiste vorm van bejegening. Woorden en teksten die stigmatiserend kunnen zijn of als zodanig kunnen worden gelezen of begrepen, komen niet voor in tekst(en) van informatie, documentatie, folders en of anders.

6.
Indien er in tekst of documentatie et cetera van de gemeente Amsterdam een telefoonnummer wordt vermeld ( om de aangeschrevenen van nadere informatie te voorzien of de aangeschrevenen contact op te laten nemen), dient de gemeente Amsterdam dit telefoonnummer als gratis nummer te plaatsen, dus een 0800 telefoonnummer, dit bevordert het terug bellen van de aangeschrevene burger.

7.
De onderdelen van het advies punt 1 tot en met punt 6 dient de gemeente Amsterdam ook voor te leggen aan de leveranciers, zorginstellingen, zorgverleners en alle aanverwanten verenigingen en of stichtingen die voor de gemeente Amsterdam werkzaam zijn of één of andere vorm van subsidie verkrijgen.

De maatregelen die voortvloeien uit het advies die de gemeente Amsterdam moet uitvoeren om haar communicatie en informatie digitaal, per brief, per folder of anders onbeperkt toegankelijk te maken zijn:

1.
De website van een betere en begrijpelijkere structuur te voorzien. De website met een verbeterd digitaal signaal ondersteunen, zodat uitval/onbereikbaarheid van de website tot een minimum beperkt wordt. De gehele website digitaal onbeperkt toegankelijk te maken door toevoeging van Read Speaker. Voor de op de website voorkomende of de nog te plaatsen filmpjes te voorzien van ondertiteling ook als het gesproken Nederlands is dit voor onze slechthorende/dove burgers. Het geluid in de filmpjes kan uiteraard ook nog verder ondersteund worden door een gebarentolk er bij te plaatsen. Geplaatste of tekst die nog geplaatst gaat worden, deze in begrijpelijke Nederlandse taal te schrijven/maken. De website onder “controle” plaatsen van ervaringsdeskundigen.

2.
De opmaak van tekst zo in te richten ( zie hiervoor de handleiding die eind augustus begin september 2016 zal worden nagestuurd/beschikbaar wordt) in de bijlage) dat deze in de juiste leesvorm (indien de ze bekend is) aan haar burger te sturen en of zodanig in te richten dat de tekst kan worden voor gelezen met een hulpmiddel, zoals: hand loep, beeldschermloep, voorleesmachines en of speciaal ingerichte software op een computer et cetera.

3.
De informatie die telefonisch wordt verstrekt door de gemeente Amsterdam aan haar burgers dient te worden voorzien van de juiste bejegening maar ook dat deze aan de burgers van Amsterdam verstrekt kunnen worden die slechthorend of doof zijn. Dit kan door de gebruikte centrale hierop aan te passen.

4.
De structuur van documentatie en digitale informatie moet zo zijn opgemaakt dat deze zonder aanzien des persoon deze gevolgd kan worden en dat dus ook een onderdeel goed en simpel vindbaar moet zijn, alsmede de tekst begrijpbaar,duidelijk en transparant.

5.
De inhoud van tekst en of gebruikte documentatie dient inhoudelijk vanuit een juiste bejegening te zijn geschreven/opgemaakt waardoor de burger vertrouwen krijgt in de haar aangereikte informatie/documentatie. Stigmatiserende woord(en)/tekst(en) dienen volledig te verdwijnen en te worden vervangend door woord(en)/tekst(en) die toch duidelijk maken wie en wat er wordt bedoeld.

6.
Het inzetten van een 0800 telefoonnummer, geeft de burger de mogelijkheid om in alle omstandigheden contact op te nemen zonder vorm van een vertraging, daarbij schept het ook weer vertrouwen naar de gemeente Amsterdam toe, zij denkt op deze manier inclusief aan haar burgers.

7.
Doordat de gemeente Amsterdam dit advies opvolgt, legt het binnen haar mogelijkheden dit verbeteringsplan van onbeperkt toegankelijkheid op te leggen aan alle aanverwanten leveranciers, zorginstellingen en alle subsidie aanvragers, zodat de mogelijkheid van participatie met een hogere versnelling kan worden ingezet.

8.
In de uitvoering van het advies, is inzet van ervaringsdeskundige nodig. Ook voor een hoge continuïteit van de communicatie en informatie zal de inzet van ervaringsdeskundige van blijvende aard zijn.

De motivatie en basis voor dit advies :
De themagroep Participatie van de Participatieraad is gekomen tot het uitbrengen van het bovenstaande advies, om het participeren van alle burgers in Amsterdam mogelijk te maken, waarbij de burger geen drempels op haar weg vindt, waardoor participatie vertraagd, zo niet geblokkeerd wordt. Het aantal burgers die nauwelijks of niet participeren in Amsterdam, bedraagt ongeveer 160.000 tot 180.000 burgers.

Gebleken is dat vele burgers die nu niet goed of helemaal niet participeren zijn buitengesloten van de door de gemeente Amsterdam verstrekte communicatie en informatie, die voor vele burgers/inwoners van Amsterdam zeer beperkt toegankelijk is.

De informatie van om tot dit advies te komen is afkomstig door de vele klachten te bundelen uit de doelgroepen betreffende de onbeperkt toegankelijkheid van de website, het onstabiele signaal van de website, alsmede de informatie die niet begrepen wordt en ook voor vele niet of nauwelijks leesbaar. Ook met het voeren van gesprekken met slechthorende en dove mensen alsmede de stichting Sociaal Welzijn Doven Amsterdam, waaruit bleek dat vele geen contact zochten met de gemeente daar zij zelf niet de regie over het gesprek konden voeren omdat zij gebruik moeten maken van een stem/taal/gebarentolk, dit vanwege de telefooncentrale die gebruikt wordt door de gemeente Amsterdam, niet toegankelijk is voor slechthorende en dove mensen